BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Saturday, July 18, 2009

MENGENAL WARNA


Mengenali dan memahami tentang warna merupakanb pengatahuan asas penting kepada seorang pelukis. Warna boleh digunakan sewenang- wenangnya. Seorang pelukis yang cekap dan berpengalaman hanya menggunakan beberapa warna sahaja untuk menghasilkan sebuah lukisan yang menarik dan menakjubkan. Mereka mencampurkan warna-warna itu untuk menghasilkan warna-warna lain. Ia juga boleh membezakan sesuatu warna dengan menambah atau mengurangkan campuran warna adalah asas penting yang perlu di ketahui dahulu.

WARNA ASAS/ WARNA PRIMER

Semua objek yang kita lihat di dunia ini adalah berasaskan kepada tiga warna-warna biru.kuning merah. Ketiga-tiga warna ini juga disebut warna asas dalam lukisan.

WARNA SEKUNDER

Warna sekunder deperolehi hasil daripada campuran dua warna asas. Warna jingga (oren) adalah hasil campuran warna mera dan kuning. Warna hijau pula ialah campuran daripada warna biru dan warna kuning. Warna ungu pula hasil daripada campuran warna biru dan mera.

WARNA TERTIER

Warna yang berada diantara warna primer dan warna sekunder adalah hasil campuran warna kuning- oren, mera –oren, biru- hijau, merah-ungu dan biru-ungu.

WARNA KOMPLIMENTARI

Warna-warna komplimentari terhasil dari berbagai campuran warna asas dengan warna sekunder. Banyak sedikitnya warna-warna campuran yang dicampur juga akan menghasilkan warna komplimentari yang berlainan.

TON WARNA

Ton warna atau nilai warna merupakan terang atau gelapnya sesuatu warna tu. Pada sebuah objek yang berwarna merah. Kita akan mendapati ada bahagian yang menampakan warna yang lebih gelap dan ada pula yang menampakan waran yang lebih cerah. Inilah yang dimaksudkan dengan nilai atau ton warna. Terdapat dua cara bagaimana kita boleh dapatkan ton warna yang berbeza pada suatu warna . cara yang pertama ialah mencampurkan warna putih untuk menghasilkan ton cerah dan warna hitam untuk menghasilkan ton yang gelap pada suatu warna itu. Warna yang bercampur air lebih banyak tonnya akan lebih cerah.

PERSPEKTIF WARNA

Perspektif warna menunjukan bagaimana warna sesuatu objek boleh berubah. Apabila jarak dan kedudukan berbeza. Umumnya objek pokok akan mempunyai warna yang berbeza jika dilukis pada jarak dekat dan jarak jauh. Pokok yang dekat ianya mempunyai kelihatan yang terang sementara yang jauh akan nampak lebih pudar dan lembut. Begitu juga terdapat perbzaan yang agak nyata antara warna objek seperti rumput yang lapang dengan rumput dikawasan bayangan. Seperti juga untuk mendapatkan nilai ton warna perspektif warna ini boleh dicapai dengan mencairkan warna itu dengan mencampurkan dengan terpenting bagi menipiskan sesuatu warna itu.

Ton warna dan perspektif warna adalah dua perkara yang sukar dipisahkan .Namun begitu sebuah lukisan warna yang menggunakan ton warna dan perspektif warna yang betul dan baik akan dapat menghasilkan sebuah lukisan yang hidup dan amat bermutu.

0 comments: